Agentia Nationala de Administrare Fiscala – ANAF

Ordinul nr. 1855/2018 pentru aprobarea Procedurii de anulare a impozitului pe venit stabilit pentru anul 2018 prin decizii de plati anticipate

In vigoare de la 21 august 2018

Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 721 din 21 august 2018. Forma aplicabila la 27 august 2018.

In temeiul art. 342 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, al art. 11 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si al art. IV alin. (4) – (6) si alin. (9) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/2018 privind modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru aprobarea unor masuri fiscal- bugetare, cu modificarile ulterioare,

avand in vedere Avizul conform al Ministerului Finantelor Publice comunicat prin Adresa nr. 771.188 din 19.07.2018,

presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emite urmatorul ordin:

Art. 1. –

Se aproba Procedura de anulare a impozitului pe venit stabilit pentru anul 2018 prin decizii de plati anticipate, prevazuta in anexa nr. 1.

Art. 2. –

Se aproba modelul Deciziei de anulare a impozitului pe venit stabilit pentru anul 2018 prin decizii de plati anticipate, prevazut in anexa nr. 2.

Art. 3. –

Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentul ordin.

Art. 4. –

Directiile generale regionale ale finantelor publice, precum si organele fiscale centrale din subordinea acestora vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.

Art. 5. –

Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Bucuresti, 26 iulie 2018.

Nr. 1.855.

ANEXA Nr. 1

PROCEDURA
de anulare a impozitului pe venit stabilit pentru anul 2018 prin decizii de plati anticipate

1. Prezenta procedura se aplica persoanelor fizice care, pana la data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 25/2018 privind modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru aprobarea unor masuri fiscal- bugetare, cu modificarile ulterioare, denumita in continuare ordonanta de urgenta, datoreaza impozit pe venit stabilit pentru anul 2018 in temeiul Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

2. Pentru anularea obligatiilor fiscale reprezentand impozit pe venit stabilit pentru anul 2018 prin decizii de plati anticipate, compartimentul cu atributii de evidenta pe platitori, denumit in continuare compartiment de specialitate, verifica in evidenta fiscala sumele individualizate in deciziile de plati anticipate comunicate contribuabililor, care fac obiectul anularii.

2.1. In situatia in care obligatiile fiscale prevazute la pct. 2 au fost stinse, compartimentul de specialitate va reanaliza evidenta fiscala si va reface stingerile astfel incat obiectul anularii sa il reprezinte obligatiile fiscale individualizate in deciziile de plati anticipate pentru impozitul pe venit stabilit pentru anul 2018. Compartimentul de specialitate procedeaza la intocmirea unui referat de aprobare a anularii obligatiilor fiscale si emiterea Deciziei de anulare a impozitului pe venit stabilit pentru anul 2018 prin decizii de plati anticipate.

2.2. In situatia in care obligatiile fiscale prevazute la pct. 2 nu au fost stinse, compartimentul de specialitate intocmeste un referat de aprobare a anularii obligatiilor fiscale si emite Decizia de anulare a impozitului pe venit stabilit pentru anul 2018 prin decizii de plati anticipate.

3. Decizia de anulare a impozitului pe venit stabilit pentru anul 2018 prin decizii de plati anticipate se intocmeste de catre compartimentul de specialitate in doua exemplare, se avizeaza de seful compartimentului si se aproba de conducatorul unitatii fiscale.

4. Decizia prevazuta la pct. 3 se comunica de catre organul fiscal central competent contribuabilului, potrivit prevederilor art. 47 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, iar un exemplar se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului.

5. In cazul in care, anterior intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta, au fost emise, dar nu au fost comunicate decizii de impunere prin care s-au stabilit plati anticipate de impozit pe venit, compartimentul de specialitate procedeaza la intocmirea unui referat motivat si a Borderoului de adaugare/scadere a obligatiilor fiscale, care stau la baza scaderii din evidenta a obligatiilor fiscale reprezentand impozitul pe venitul stabilit pentru anul 2018 prin decizii de plati anticipate. Aceste documente se avizeaza de seful compartimentului de specialitate si se aproba de conducatorul unitatii fiscale.

6. Pentru obligatiile fiscale scazute din evidenta fiscala conform pct. 5, compartimentul de specialitate nu emite Decizia de anulare a impozitului pe venit stabilit pentru anul 2018 prin decizii de plati anticipate.

7. In cazul in care obligatiile fiscale prevazute la pct. 2, care au fost anulate potrivit prezentei proceduri, au fost stinse, contribuabilii pot solicita restituirea acestora, prin depunerea unei cereri la organul fiscal central competent, prevederile art. 168 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, fiind aplicabile in mod corespunzator. Modelul cererii de restituire este prevazut in Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 63/2017 privind aprobarea modelelor unor formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale, precum si pentru modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.454/2016 pentru aprobarea Procedurii de executare silita in cazul debitorilor care au de incasat sume certe, lichide si exigibile de la autoritati sau institutii publice, cu modificarile si completarile ulterioare.

8. Cererea de restituire prevazuta la pct. 7 se depune la organul fiscal central competent, in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere dreptul la restituire, si se solutioneaza de compartimentul cu atributii de compensare/restituire in termenul prevazut la art. 77 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

9. Dupa primirea cererii de restituire, compartimentul cu atributii de compensare/restituire procedeaza la verificarea existentei deciziei de plati anticipate prin care a fost stabilit impozitul care face obiectul restituirii, precum si cuantumul sumelor incasate de unitatea Trezoreriei Statului care deserveste organul fiscal central competent in administrarea creantelor fiscale ale contribuabilului.

10. In vederea restituirii sumei cuvenite contribuabilului, compartimentul prevazut la pct. 9 procedeaza la verificarea datelor din evidenta analitica pe platitori sub aspectul existentei unor eventuale obligatii de plata neachitate, inregistrate de catre contribuabil, si aplica in mod corespunzator dispozitiile Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1.899/2004 pentru aprobarea Procedurii de restituire si de rambursare a sumelor de la buget, precum si de acordare a dobanzilor cuvenite contribuabililor pentru sumele restituite sau rambursate cu depasirea termenului legal.

11. Dupa verificarea prevazuta la pct. 10, compartimentul cu atributii de compensare/restituire constata si opereaza eventualele compensari cu obligatiile fiscale restante ale contribuabilului si intocmeste in doua exemplare urmatoarele documente ale caror modele sunt prevazute in Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 63/2017, cu modificarile si completarile ulterioare:

a) Decizia privind compensarea obligatiilor fiscale;

b) Nota privind restituirea/rambursarea unor sume;

c) Decizia de restituire a sumelor de la buget sau de acordare a dobanzilor in cazul sumelor de restituit sau de rambursat de la buget.

12. Decizia privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau Nota privind restituirea/rambursarea unor sume se avizeaza de catre seful compartimentului prevazut la pct. 9 si de seful compartimentului cu atributii de compensare/restituire si se aproba de conducatorul organului fiscal.

13. Dupa aprobarea actelor administrativ-fiscale prevazute la pct. 11, acestea se transmit informatic unitatii Trezoreriei Statului in vederea efectuarii compensarii si/sau restituirii, dupa caz.

14. Suma aprobata prin Decizia de restituire a sumelor de la buget sau de acordare a dobanzilor in cazul sumelor de restituit sau de rambursat de la buget se compenseaza/restituie din contul de venit bugetar in care a fost achitata.

15. Dupa efectuarea compensarii si/sau restituirii, compartimentul cu atributii de compensare/restituire il instiinteaza pe contribuabil despre modul de solutionare a cererii, prin comunicarea, potrivit dispozitiilor art. 47 din Codul de procedura fiscala, a unui exemplar al Deciziei de restituire a sumelor de la buget sau de acordare a dobanzilor in cazul sumelor de restituit sau de rambursat de la buget, Deciziei privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau Notei privind restituirea/rambursarea unor sume, dupa caz. Cel de al doilea exemplar se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului.

ANEXA Nr. 2



1) Se vor trece sigla conform Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.504/2013 privind aprobarea modelului si caracteristicilor siglelor utilizate la nivelul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile ulterioare, denumirea si adresa organului fiscal central emitent al prezentului act administrativ.

2) Se vor mentiona numele, prenumele/denumirea si domiciliul fiscal; codul numeric personal, numarul de identificare fiscala, codul de inregistrare fiscala sau codul unic de inregistrare, dupa caz, alte date de identificare ale debitorului.

DECIZIE
de anulare a impozitului pe venit stabilit pentru anul 2018 prin decizii de plati anticipate

In temeiul prevederilor art. IV alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/2018 privind modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru aprobarea unor masuri fiscal-bugetare, cu modificarile ulterioare, va comunicam ca se anuleaza suma de . . . . . . . . . . lei, stabilita prin titlul de creanta comunicat dumneavoastra pana in prezent, dupa cum urmeaza:

3) Se va mentiona denumirea creantei fiscale: impozit pe venit stabilit pentru anul 2018 prin decizii de plati anticipate.

4) Se vor mentiona numarul si data titlului de creanta comunicat contribuabilului, respectiv decizia de plati anticipate.

Impotriva prezentei decizii se poate formula contestatie, potrivit prevederilor art. 268 si 269 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, in termenul prevazut de art. 270 al aceluiasi act normativ, sub sanctiunea decaderii. Contestatia se depune la organul fiscal emitent al deciziei.

Prezenta decizie produce efecte de la data comunicarii acesteia potrivit art. 47 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

Numar de operator de date cu caracter personal . . . . . . . . . .